Stronę napędza Drupal

Program ZIP w czasie pandemii

W 2020 roku z proponowanych w Programie ZIP działań skorzystało prawie 3 tysiące osób, w tym studenci, doktoranci i pracownicy. Przez ostatni rok kluczowe działania obejmowały: wsparcie dydaktyki i kształcenia zdalnego, wsparcie pracowników uczelni i miękkiego HR oraz rozwój narzędzi IT wspierających zarządzanie uczelnią w obszarze kształcenia.

W Programie zaplanowano działania skierowane do wszystkich grup społeczności akademickiej: studentów, doktorantów, wykładowców, kadry zarządzającej i pracowników administracji. Mają one także doprowadzić do wypracowania i wdrożenia mechanizmów ukierunkowanych na doskonałość dydaktyczną oraz doskonalenie procesów zarządzania uczelnią, w szczególności w obszarze kształcenia. Program ma przyczynić się do wdrożenia trwałych zmian w funkcjonowaniu Uniwersytetu Warszawskiego, dostosowanych do potrzeb społeczności akademickiej i uwzględniających aktualne wyzwania społeczno-gospodarcze.

W realizację Programu zaangażowanych jest około 35 jednostek organizacyjnych Uniwersytetu oraz większość jednostek administracji ogólnouniwersyteckiej, w których ok. 400 pracowników realizuje zadania na rzecz Programu.

Kluczowe obszary działań Programu ZIP w czasie pandemii:

1. Wsparcie dydaktyki i kształcenia zdalnego

  • Uruchomienie Akademii Zarządzania Dydaktyką Akademicką, rocznego cyklu szkoleń skierowanego do kadry zarządzającej dydaktyką, której głównym celem jest wzmocnienie kierowników jednostek dydaktycznych w pełnionej przez nich funkcji poprzez zwiększenie wiedzy i umiejętności w odniesieniu do zakresu ich kompetencji i odpowiedzialności.
  • Organizacja szkoleń dla nauczycieli akademickich, uwzględniających bieżące potrzeby związane z kształceniem zdalnym w czasie pandemii, w których wzięło udział ponad 900 dydaktyków. 
  • Opracowanie rekomendacji dla nauczycieli akademickich i kierowników jednostek dydaktycznych UW dotyczących kształcenia zdalnego oraz wstępnych założeń związanych ze strategią rozwoju kształcenia zdalnego na UW. Rekomendacje powstały, by wesprzeć nauczycieli akademickich i kierowników jednostek dydaktycznych w projektowaniu zajęć i całego procesu kształcenia.

2. Wsparcie studentów i doktorantów

  • Kontynuacja realizacji programów studiów II stopnia w języku polskim i angielskim. W ramach indywidualnego wsparcia studentów studiów II stopnia uruchomiono program tutoringu.
  • Kontynuacja programu rozwoju kompetencji w obszarze przedsiębiorczości i realizacja zajęć w tym zakresie m.in. psychoedukacja, service learning, skills box, spin off academy, match IT, klinika kariery, kurs języka polskiego dla obcokrajowców, warsztat z orientacji kulturowej, sieci kobiet dla kobiet (program rozwoju przedsiębiorczości studentek), warsztaty z komunikacji/orientacji wielokulturowej, warsztaty antydyskryminacyjne/równościowe.
  • Kontynuacja interdyscyplinarnego programu kształcenia doktorantów Quantitative Psychology and Economics, realizowanego w Międzydziedzinowej Szkole Doktorskiej UW.
  • Organizacja zajęć ogólnouniwersyteckich dla doktorantów, podnoszących m.in. kompetencje miękkie, językowe oraz umiejętności dydaktyczne, popularyzatorskie, ogólnoakademickie.
  • Organizacja wyjazdów zagranicznych dla doktorantów. 
  • Kontynuacja realizacji programu stypendialnego dla doktorantów.
  • Kontynuacja programu wykładowców wizytujących, zakończenie II tury konkursu, w ramach którego wykłady otwarte, seminaria i zajęcia ogólnouniwersyteckie w 2020 roku prowadziło12 wykładowców z zagranicy.
  • Rozpoczęto przygotowania do realizacji programu „Studenci dla otoczenia”, którego celem jest kształcenie kompetencji praktycznych studentów, istotnych na zmieniającym się dynamicznie rynku pracy, we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym. Program przyczyni się do lepszego przygotowania studentów do podjęcia zatrudnienia, a jednocześnie będzie okazją do doskonalenia metod i narzędzi dydaktycznych odpowiednich dla rozwijania kompetencji praktycznych w warunkach kształcenia zdalnego lub hybrydowego.

3. Wsparcie pracowników uczelni i rozwoju miękkiego HR

  • Organizacja szkoleń dla pracowników administracji, uwzględniające m.in. ich potrzeby związane z organizacją pracy zdalnej oraz obsługą narzędzi informatycznych.
    • Organizacja kursów językowych dla pracowników administracji.

    • Przeprowadzenie pilotażowego programu rozwoju i oceny kompetencji pracowników UW – Akademia Dziekanów, który ma na celu m.in. stworzenie przestrzeni do dyskusji na ważne dla UW tematy oraz platformy wymiany doświadczeń pomiędzy jednostkami, doskonalenie kompetencji zarządczych oraz usystematyzowanie wiedzy i poznanie najnowszych trendów, koncepcji, narzędzi i tzw. najlepszych praktyk w dziedzinie zarządzania.

    • Uruchomienie programu szkoleniowego dla kadry zarządzającej UW – Akademia Liderów, której program zakłada koncentrację na umiejętnościach miękkich liderów, takich jak planowanie pracy zespołu i delegowanie zadań, rozwój i motywowanie pracowników, radzenie sobie z trudnymi sytuacjami, przeprowadzanie zmian.

    • Uruchomienie studiów podyplomowych dla pracowników UW – Innowacyjny uniwersytet – tworzenie i realizacja programów publicznych. Ich celem jest doskonalenie kompetencji pracowników Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie tworzenia i realizacji innowacyjnych, społecznie użytecznych projektów na uczelni.

    4. Rozwój narzędzi IT wspierających zarządzanie uczelnią w obszarze kształcenia

    • Przygotowano pierwszą wersję Systemu Analizy Danych (SAD) dydaktycznych, pozwalającą na poprawę wykorzystania istniejących na uczelni baz danych (USOS, IRK etc.) do planowania strategicznego, monitorowania i ewaluacji procesów związanych z zapewnieniem jakości kształcenia i zarządzania dydaktyką na UW. Korzyści z jej wdrożenia to m.in.:  szybki dostęp do aktualnych wskaźników dydaktycznych, zarówno rekrutacyjnych, jak i dotyczących toku studiów, czy też losów absolwentów,  oraz wsparcie dla planowania dydaktyki i rekrutacji z poziomu jednostki. SAD był testowany przez pierwszą grupę użytkowników.
    • Uruchomiono platformę Kampus-pracownik – platformy e-learningowej skierowanej do pracowników dydaktycznych i administracyjnych UW. Na platformie odbywają się kursy i szkolenia adresowane do kadry uniwersyteckiej, udostępniane są materiały szkoleniowe, prowadzone są bilanse kompetencji oraz zapisy na szkolenia pracownicze. W 2020 r. zostały na niej uruchomione 192 przestrzenie dla szkoleń i wzięło w nich udział 2212 uczestników (każdy z nich średnio uczestniczył w ponad 2 szkoleniach).

     

     

    Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") aby zapewnić maksymalną wygodę w korzystaniu z naszego serwisu.

    Zgadzam się Ukryj komunikat